Az Országgyűlés elismeri az állampolgárok önszerveződésének eredményeként megalakult polgárőrség tevékenységét és méltányolja, hogy a polgárőrség támogatja a helyi önkormányzatokat és a helyi, területi rendvédelmi szerveket a közbiztonság helyi feladatainak végrehajtásában. Az Országgyűlés az ország közrendje, közbiztonsága és államhatárának rendje fenntartásának segítése, az állampolgárok személyét és a vagyoni javakat fenyegető bűncselekmények, katasztrófa-, illetve veszélyhelyzetek megelőzése és következményeinek elhárítása, a környezet és a természet védelme, valamint az ez irányú közfeladatok ellátásához szükséges szervezetek és az abban közreműködő személyek jogállásának meghatározása érdekében a következő törvényt alkotja:
(2) A polgárőr a Büntető Törvénykönyvben meghatározottak szerint, tevékenysége ellátása során közfeladatot ellátó személy, aki önként vállalja a polgárőrség tevékenységében való közreműködést. Polgárőr nagykorú, büntetlen előéletű személy lehet.
(2) A polgárőrség tevékenysége során - az (1) bekezdésben meghatározottakon túl - köteles együttműködni a helyi önkormányzatokkal, az állami és önkormányzati szervekkel, a katasztrófavédelemmel, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal vámszervével, a környezet- és természetvédelmi szervekkel, a hivatásos önkormányzati és az önkéntes tűzoltóságokkal, a mezei és természetvédelmi őrszolgálatokkal. Az együttműködés tartalmát a felek írásbeli együttműködési megállapodásban rögzíthetik.
(3) Az együttműködés különösen a tevékenységek közös ellátását, a szakmai tevékenység segítését, a kölcsönös tájékoztatást, a tevékenység összehangolását, valamint a képzési programokban való részvétel elősegítését jelenti. A rendőrséggel kötött írásbeli együttműködési megállapodás tartalmazza a közös feladatok ellátásának rendjét, valamint a polgárőrség tevékenysége ellátásáról, annak körülményeiről a rendőrségnek nyújtandó tájékoztatás módját és tartalmát is.
(4) Az együttműködő szervekkel történő közös feladat- vagy szolgálatellátás esetén a polgárőr tevékenysége különösen a felvilágosításra, tájékoztatásra, meghatározott eseményen részvételre, helyszínen való tartózkodásra, ott a rend fenntartásában való közreműködésre, objektum, közterület vagy esemény megfigyelésére, továbbá az eljáró szerv tevékenységének támogatására és segítésére terjedhet ki.
(2) A helyi polgárőr szervezet tagja - a (4) bekezdésben foglalt kivétellel - a helyi polgárőr szervezet működési területén láthatja el az e törvényben meghatározott tevékenységét.
(3) A helyi polgárőr szervezet működési területe annak a településnek, a fővárosban fővárosi kerületnek a közigazgatási területe, amelyet a helyi polgárőr szervezet székhelyeként jelölt meg.
(4) A helyi polgárőr szervezet a működési területén kívül akkor járhat el, ha ezt a rendőrséggel, a katasztrófavédelemmel, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal vámszervével, a környezet- és természetvédelmi szervekkel, a hivatásos önkormányzati és az önkéntes tűzoltóságokkal vagy a mezei és természetvédelmi őrszolgálatokkal kötött írásbeli együttműködési megállapodás rögzíti.
(5) Ha a rendőrség a helyi polgárőr szervezet működési területét érintő fokozott ellenőrzést hajt végre, annak ideje alatt a helyi polgárőr szervezet a feladatainak végrehajtását és szolgálatának szervezését egyezteti a rendőrséggel.
(2) A polgárőr a tevékenysége során nem viselhet olyan formaruhát, amely rendvédelmi szerv vagy más hatóság tagjának egyenruhájához való hasonlósága miatt megtévesztésre alkalmas vagy amelynek a viselése jogszabályba ütközik. A polgárőr hatósági jellegre utaló, megtévesztésre alkalmas egyéb jelzést vagy címet, rendfokozati jelzést nem használhat, gépjárművén csak a polgárőrség feliratot helyezheti el.
(3) A polgárőr tevékenysége során - a gázspray kivételével - nem tarthat magánál közbiztonságra különösen veszélyes eszközt, továbbá nem viselhet lőfegyvert.
(4) A polgárőr tevékenysége során megkülönböztető mellényt köteles viselni, amely jól látható Polgárőrség felirattal van ellátva.
(5) A polgárőr gázspray-t tarthat magánál és használhat.
(6) A polgárőr kizárólag jogos védelmi helyzetben használhat gázspray-t. A gázspray használata esetén kerülni kell a sérülés okozását. A polgárőr a gázspray használata során megsérült személy részére - amint ez lehetséges - köteles segítséget nyújtani, szükség esetén pedig gondoskodni arról, hogy a sérültet orvos elláthassa.
(2) A rendőrséggel írásba foglalt megállapodás alapján együttműködő polgárőrszervezet gázspray-t - térítés ellenében - a rendőrségtől igényelhet.
(2) A polgárőr a rendőri intézkedést igénylő baleset helyszínére érkezését követően haladéktalanul értesíti a rendőrséget. Az értesítés kiterjed a baleset jellegére, a sérültek számára, valamint arra, hogy a polgárőr megítélése szerint milyen veszélyhelyzet állt elő.
(3) A polgárőr - a polgárőrség és az óvoda, valamint az általános iskola fenntartójával kötött együttműködési megállapodás alapján - jogosult a gyermekek úttesten történő biztonságos átkelésének elősegítése érdekében az óvodák és általános iskolák közvetlen közelében jelzőőri feladatokat ellátni.
(4) Az (1) és (3) bekezdésben foglalt célból a jelzőőr nappal jelzőtárcsával, éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén piros fényt adó lámpával irányítja a forgalmat. Munkáját egyértelműen látható, illetőleg hallható jelzésekkel köteles összehangolni. A jelzőőrnek és jelzéseinek a megállási látótávolságból folyamatosan láthatóknak kell lenniük.
(5) Ha a közúti közlekedési baleset helyszínén a forgalmat jelzőőr irányítja, „Egyéb veszély” jelzőtáblát - jelzőőrre utaló kiegészítő táblával - kell elhelyezni:
a) lakott területen kívül minden esetben,
b) lakott területen, ha a jelzőőr és jelzése 50 méterről folyamatosan és egyértelműen nem látható.
(6) A jelzőőri feladatokat ellátó polgárőr e tevékenysége során a 3. § (4) bekezdésében meghatározott ruházatot visel.
a) a közrend, a közbiztonság védelmében, az államhatár őrzésében és rendjének fenntartásában, a katasztrófa- és veszélyhelyzet, továbbá a környezet veszélyeztetettségének, károsításának, rongálásának megelőzésében és elhárításában, következményeinek felszámolásában való közreműködés;
b) a bűn- és baleset-megelőzési, az áldozatvédelmi, a közlekedésbiztonsági és a környezetvédelmi tevékenység támogatása, a lakosság és az önkormányzatok közötti kapcsolat erősítése;
c) a rendőrségről szóló törvény alapján a rendőrkapitányok, a megyék (főváros) tekintetében a rendőrfőkapitány és az illetékességi területen működő önkormányzatok által létrehozott bűnmegelőzési és közbiztonsági bizottság munkájában való részvétel;
d) folyamatos kapcsolattartás a 2. § (1) bekezdésében felsorolt együttműködő szervekkel; kölcsönös segítségnyújtás egymásnak a feladatok ellátásában;
e) közreműködés a bűncselekmények megelőzésében és felderítésében, eltűnt személyek felkutatásában;
f) önálló, illetve közös szolgálat vagy feladat teljesítésével való részvétel a 2. § (1) bekezdése szerinti együttműködő szervek szakmai tevékenységének segítésében;
g) közreműködés a lakosok személyének és javainak védelmében, az állami és önkormányzati vagyon megóvásában.
(3) A polgárőrség tagjai a részükre biztosított eszközöket a rendeltetésüknek és céljuknak megfelelően a feladataik ellátásához használják.
(4) Az együttműködő szervek, különösen az önkormányzatok, a rendvédelmi, a környezet- és természetvédelmi szervek a polgárőrség működését és tevékenységét lehetőség szerint anyagi források biztosításával, technikai és egyéb eszközök átadásával vagy más módon támogathatják.
7. § Július első szombatja országos polgárőrnap, a polgárőrök védőszentje Szent László.
7/A. § Felhatalmazást kap a rendészetért felelős miniszter, hogy rendeletben határozza meg
a) a polgárőrök szakmai ismereteinek bővítésében való közreműködés rendőrségi feladatait;
b) a gázspray igénylésének rendjét, a térítés módját, a gázspray átvételének, valamint visszavételének szabályait.
8. § E törvény a kihirdetését követő 30. napon lép hatályba.
Hírek
Az Országos Polgárőr Szövetség (OPSZ) tagszervezetei számára az új törvény a legtöbb ponton nem hoz változást a működésüket korábban szabályozó jogszabályhoz, illetve saját alapszabályaikhoz képest.
A döntéshozók fontos kritériumként említik a politikamentességet. Az OPSZ-hez tartozó polgárőrségek tagjai azonban eddig sem politizálhattak, s pártoktól függetlenül tevékenykedtek. Mint azt Gyarmati Sándortól, a Békés Megyei Polgárőr Szövetség kommunikációs alelnökétől megtudtuk, mindezt a civil törvény és saját alapszabályaik is előírták számukra.
A tervezet szerint a polgárőrségek csak akkor kezdhetik meg működésüket, ha írásbeli együttműködési megállapodást kötöttek az illetékes megyei vagy fővárosi rendőr-főkapitányságokkal, továbbá, ha tagjai az Országos Polgárőr Szövetségnek. Gyarmati Sándor ezzel kapcsolatban hangsúlyozta, az OPSZ-hez tartozó, több szervezetet tömörítő megyei polgárőr szövetségek eddig is együttműködési megállapodást kötöttek a rendőrséggel. A jogszabálynak köszönhetően az eddigi jó kapcsolat tovább erősödhet.
A polgárőröknek egyébként ezentúl is kitűzhető igazolvánnyal kell rendelkezniük és új formaruhát is kapnak. A törvényjavaslat szerint viszont némileg új elemként bevezetik a polgárőrszolgálat ellátásával kapcsolatos panasz jogintézményét is.
— Ez tulajdonképpen azt jelentheti, hogy ha a szolgálat ellátása közben valaki nem megfelelően látja el feladatát, panasszal élhetnek vele szemben — fogalmazott a kommunikációs alelnök. — Az OPSZ-nek pedig ezt ki kell vizsgálni. Panaszok elvétve eddig is érkeztek a polgárőrséghez, amelyeknek körülbelül egy százaléka bizonyult valósnak.
A polgárőröknek korábban nem volt joguk, hogy visszatartsák azt, akit lopás közben tetten értek. A jogszabály bővítheti a jogosítványaikat ezen a téren, bár az még nem derült ki, hogy miként, hiszen tevékenységük során egyedül gázspray-t használhatnak.Gyarmati Sándor összegzésként elmondta, bár nem ők kezdeményezték a változtatást, bíznak abban, hogy az újításoknak köszönhetően még eredményesebb lesz a munkájuk.
— Az elmúlt mintegy húsz évben sikerült nagyon erős alapokat lerakni. A polgárőr társadalom pedig szeretné folytatni azt a munkát, amit elkezdett — tette hozzá Gyarmati Sándor. — Reménykedünk abban, hogy a magunk módján hozzájárulunk a közbiztonság erősítéséhez, valamint a lakosság biztonságának javításához.
Polgárőr Város kitüntető címet adományozott az Országos Polgárőr Szövetség elnöksége a békési önkormányzatnak a polgárőrök közelmúltban megtartott országos találkozóján.
Izsó Gábor polgármester elmondta: az eltelt évek során bebizonyosodott a hazai településeken, így Békésen is, hogy egyre nagyobb szükség van a polgárőrök önkéntes munkájára. A városban 1994 óta működik az egyesület. A szervezetnek jelenleg 96 tagja van, akik kiváló kapcsolatot tartanak fent a településsel.
— Több, a város által szervezett rendezvényen segítik az önkormányzat munkáját oly módon, hogy az eseményeken a helyi hatósággal együttműködve biztosítják a közrendet és a közbiztonságot. Így a békési polgárőrség nélkül ma már elképzelhetetlen lenne egy-egy helyi rendezvény biztosítása — hangsúlyozta lapunknak Izsó Gábor polgármester.
Szavazás